Jak już wspominaliśmy na łamach "Transportu Publicznego", miejski przewoźnik jeszcze przed końcem 2025 roku ogłosił przetarg na fabrycznie nowe autobusy z silnikiem diesla. MPK Wrocław otworzyło właśnie oferty na dostawę 40 nowych pojazdów z zamówienia podstawowego.
To będzie już ostatni zakup autobusów spalinowych przed obowiązkiem – od 2026 roku – zakupu pojazdów zeroemisyjnych. Po realizacji tzw. opcji
liczba autobusów może wzrosnąć nawet do 200 w przeciągu kolejnych lat. Nowe pojazdy są miejskiemu przewoźnikowi potrzebne, bo w 2025 roku skończyły się umowy z dwoma podwykonawcami – Mobilisem i ITS Michalczewskim.
Autobusy we Wrocławiu. Blisko 88 mln na nowe pojazdy Oferty potencjalnych dostawców zostały otwarte w środę, 10 grudnia. Trzech największych autobusowych graczy chce dostarczyć całkowicie nowe autobusy do Wrocławia.
- Solaris Bus & Coach Sp. z o. o. z Bolechowa: 87,4 mln zł (opcja 1: 119,4 mln zł, opcja 2: 267,2 mln zł),
- Daimler Buses Polska Sp. z o. o. z Wolicy: 92,3 mln zł (opcja 1: 127 mln zł, opcja 2: 282,4 mln zł),
- MAN Truck & Bus polska Sp. z o.o. z Nadarzyna: 108 mln zł (opcja 1: 148,6 mln zł, opcja 2: 327 mln zł).
MPK Wrocław przeznaczyło na ten kontrakt taborowy 87,7 mln zł – dla zakresu podstawowego. Oznacza to, że jedna z propozycji mieści się w założonym budżecie. Teraz te oferty zostaną sprawdzone pod kątem formalnym oraz przeanalizowane. Jeżeli wszystko będzie w porządku, to za kilka tygodni będzie można podpisać umowę. Nastąpi to na pewno już w 2025 roku.
Jakich autobusów szuka MPK Wrocław? W ramach kontraktu podstawowego dostarczonych ma zostać 19 autobusów klasy maxi (11,5 – 12,2 m) oraz 21 autobusów klasy mega (18 – 18,75 m). Obydwa typy muszą być całkowicie niskopodłogowe oraz posiadać drzwi dwuskrzydłowe o szerokości 1,2 m w liczbie odpowiednio: trzech i czterech par. W drzwiach zamontowany zostanie także system zliczający pasażerów.
Pojazdy 12-metrowe mają mieć możliwość przewiezienia przynajmniej 80 osób, w tym minimum 27 na miejscach siedzących. Natomiast pojazdy przegubowe mają umożliwić podróż 135 osobom, w tym minimum 35 na miejscach siedzących. Autobusy będą w pełni ogrzewane i klimatyzowane z minimum pięcioma lub siedmioma – w zależności od typu pojazdu – przesuwnymi oknami.
Szerzej o wyposażeniu pisaliśmy w tym tekście.
Autobusy mają posiadać w pełni zabudowane kabiny, zwiększające bezpieczeństwo pracy kierowców. Tutaj warto przypomnieć
listopadowy atak gazem pieprzowym na dwóch prowadzących miejskiego przewoźnika. Sprawca został już zatrzymany przez policję.